Wacht niet op je tante

Wacht niet op je tante


Ga zelf naar Marokko op één van deze 2 reizen

Weekendjes weg

Weekendjes weg


Efkes helemaal weg

Gerust boeken

Gerust boeken


#fuckcorona. Maar hoe pakken we reizen nu aan?

Op goede voet

Op goede voet


Reizen organiseren vanuit passie en engagement, hoe doen we dat?

Bootz & Bubbels

Bootz & Bubbels


Reizen in je beperkte bubbel bij onze vrienden van Anders Reizen.

Veelgestelde vragen betreffende corona & onze polissen via Allianz Assistance

Vragen i.v.m. annulering

  • Komt Allianz Assistance tussen wanneer ik mijn reis wil annuleren o.w.v. het aanwezig zijn van covid-19 op de bestemming?
    Neen. Annulering is alleen gedekt in de gevallen die vermeld staan in de voorwaarden.
  • Komt Allianz Assistance tussen wanneer ik mijn reis wil annuleren omdat ikzelf of mijn reisgezel positief wordt getest op covid-19?
    Ja, indien je een polis hebt afgesloten die annulering dekt.
    Allianz Assistance komt ook tussen indien je je reis moet annuleren omdat een familielid tot de 2de graad positief test en je aanwezigheid hier vereist is.
    Uitzondering: jaarpolissen afgesloten vóór 2019.
    Een medisch attest of een attest van het testcentrum is in dergelijke gevallen altijd vereist.
  • Mogen mijn reisgezellen mee annuleren indien ikzelf moet annuleren wegens covid-19?
    Indien er door jouw annulatie minder dan 5 medereizigers overblijven, mogen deze mee annuleren mits ze ook bij Allianz een annuleringspolis hebben afgesloten, ook al testen ze negatief. Gezinsleden die onder hetzelfde dak wonen, mogen altijd mee annuleren, ongeacht het aantal.
  • Komt Allianz Assistance tussen wanneer er een vermoeden is dat ikzelf of mijn reisgezel ben besmet met covid-19 (n.a.v. een hoog-risicocontact) en ik daardoor in quarantaine moet gaan?
    Enkel indien je een jaarpolis hebt afgesloten die annulering dekt, en de dag van vertrek valt binnen de quarantaine-periode. Belangrijk is dat je je zo snel mogelijk na het risico-contact laat testen.
    Jaarpolissen afgesloten vóór 2019 en tijdelijke polissen komen niet in aanmerking.
  • Komt Allianz Assistance tussen wanneer mij of mijn reisgezel de toegang tot het vliegtuig wordt geweigerd omdat er een vermoeden is van besmetting met covid-19?
    Enkel indien je een jaarpolis hebt afgesloten die annulering dekt en wanneer het een bestemming betreft die niet als code rood wordt geklasseerd.
    Uitzondering: jaarpolissen afgesloten vóór 2019.
    De tussenkomst betreft vergoeding van de niet-genoten en niet terugbetaalde reisdagen, of de niet terugbetaalde omboekingskosten.
    Een medisch attest en/of een attest van de reisorganisatie of transportmaatschappij is vereist.
  • Komt Allianz Assistance tussen bij annulering van mijn reis wanneer er op de dag van vertrek een reisverbod geldt vanwege de Belgische overheid, of een inreisverbod vanwege de lokale overheid?
    Neen.
    Wanneer je je reis via een reisorganisatie hebt geboekt, staat deze in voor de annulatiekosten en terugbetaling van de reissom.
  • Mijn vaccinatiedatum valt tijdens de reis
    Als je je reist annuleert omdat de vaccinatie in de periode van de reis valt, komt Allianz Assistance niet tussen in de annulatiekosten. De eerste vaccinatie kan je verplaatsen, de tweede jammer genoeg niet. Houd hiermee rekening bij het plannen van je vakantie. Meer hierover vind je op https://www.laatjevaccineren.be/vaccinatie-en-vakantie. Daar staat ook een link naar de pagina waar je je geplande vaccinatiedatum bij benadering kan opzoeken.
  • Waarmee moet ik rekening houden bij het indienen van een annuleringsclaim?
    Welke ook de reden van annulering is, het moet steeds:
    • vallen onder de polisvoorwaarden;
    • gaan over een beletsel dat het u - onafhankelijk van uw wil - onmogelijk maakt om de reis te ondernemen (subjectieve redenen als angst of onwil zijn geen geldige reden);
    • materieel aantoonbaar zijn (bewijsstukken).
    Bovendien moet je annuleren zodra je weet dat de reis niet kan doorgaan.
  • Krijg ik mijn premie terugbetaald wanneer mijn reis wordt geannuleerd (door mezelf of de reisorganisatie)?
    •  Nee,
      wanneer het een polis met annuleringsdekking betreft (of een combinatie met bijstand). De dekking van een annuleringsverzekering begint nl. te lopen van zodra de polis is afgesloten, je hebt m.a.w. reeds van deze dekking genoten tussen het moment van afsluiten en de annulering. Uitzondering: bij een groepsreis die wordt geannuleerd omdat het vereiste minimum aantal deelnemers niet is bereikt; dan wordt de premie wel terugbetaald.
    • Ja,
      wanneer het een polis met enkel bijstandsdekking betreft (zonder annulering).
  • Komt Allianz Assistance tussen als ik vroeger naar huis wil vanwege een uitbraak van covid-19 op mijn bestemming?
    Neen.
  • Kan ik mijn polis overdragen naar een andere reis wanneer mijn oorspronkelijke reis wordt geannuleerd?
    Ja. Wanneer je een tijdelijke polis voor een reis hebt afgesloten en die wordt door de reisorganisatie geannuleerd, dan kan je die polis overzetten naar een andere reis.

    Bij jaarpolissen zijn sowieso alle reizen gedekt die je in dat jaar boekt; omboeking is niet nodig.

Vragen i.v.m. reisbijstand

  • Ben ik verzekerd tegen medische kosten in het buitenland door covid-19?
    Ja. Tenzij er een reisverbod is, dekken al onze Allianz Assistance reisverzekeringen die bijstand omvatten de medische kosten in het buitenland ten gevolge van een covid-19 besmetting (naast de 'gewone' medische dekking uiteraard).

    Voorwaarde is wel dat je alle voorzorgsmaatregelen hebt opgevolgd die opgelegd zijn door de Belgische en de lokale overheden.

    En als je tot een risicogroep behoort, moet je een expliciete goedkeuring hebben van je arts om te mogen reizen.
  • Komt Allianz Assistance tussen wanneer ik ter plaatse in quarantaine word geplaatst?
    • Wanneer je in quarantaine wordt geplaatst wegens symptomen van covid-19 of via contact tracing,
      dan zijn de evt. extra verblijfskosten enkel gedekt wanneer je een jaarpolis hebt afgesloten (vanaf 2019). In dat geval worden ook de ongenoten vakantiedagen vergoed en de evt. kosten van de omboeking van je terugvlucht.
    • Wanneer het hele hotel in quarantaine wordt geplaatst,
      komt Allianz Assistance niet tussen.
  • Blijft mijn reisverzekering geldig wanneer ik langer op mijn bestemming moet blijven?
    Ja, zolang het om medische redenen of quarantaine op medisch voorschrfit gaat.