Machtig!

Machtig!


Dat is het beste woord voor deze reis naar Georgië

Bootz in alle staten!

Bootz in alle staten!


Toch alvast deze 3 Baltische

Vertrekking!

Vertrekking!


Rugzak? Stapschoenen? Slaapzak? Check!

ARMENIË

ARMENIË


CULTURELE WANDELREIS IN DE ZUIDELIJKE KAUKASUS

Bigger Better Bootz

Bigger Better Bootz


Ontdek alle reizen

Wat betekent op reis gaan met Bootz

Wat betekent op reis gaan met Bootz


Bootz Beknopt Beschreven

Hoe boek ik een reis?

  1. Telefonisch of via deze website. Geef ons zeker een seintje als je hierbij moeilijkheden ondervindt.
  2. Bestelbon en voorschot
    Omdat we om wettelijke redenen ook jouw handtekening nodig hebben, sturen wij je na telefonische/elektronische boeking via email een bestelbon. Print deze af, onderteken hem en stuur of mail hem ons terug. Gelijktijdig maak je het voorschot (30%) over.
  3. Reisbevestiging en saldo
    Zodra wij bestelbon en voorschot ontvangen hebben, sturen wij je een schriftelijke bevestiging van je inschrijving (de zogenaamde reisbevestiging), waarop het te betalen saldo staat vermeld. Let wel: een reisbevestiging is geen bevestiging dat de reis doorgang vindt (daarvoor moet eerst het minimum aantal deelnemers bereikt zijn). Bij boeking binnen de maand voor vertrek en wanneer het een weekend of dagwandeling betreft, dient bij inschrijving meteen de volledige reissom te worden betaald.
  4. Betaling
    Betaling kan door storting op ons bankrekeningnummer BE28 2300 2128 1820. Je kan ook betalen met een kredietkaart (Visa of Mastercard) door ons telefonisch kaartnummer en vervaldatum door te geven.
  5. Informatie en vertrek
    Na ontvangst van jouw saldobetaling, krijg je enkele weken voor vertrek de vertrekinfo van jouw reis doorgemaild. De Bootzcrew blijft altijd bereikbaar voor mogelijke vragen over jouw boeking en jouw reis.

Gedetailleerde reisinformatie

De informatie over onze groepsreizen bestaat uit 3 delen.
  1. Eerst is er de info die je vindt op de website. 
  2. En daarnaast is er de vertrekinfo die, samen met de deelnemerslijst, een tweetal weken voor vertrek per mail aan de ingeschreven deelnemers wordt verstuurd. Voor de meeste niet-Europese en sommige sportieve Europese bestemmingen is er voor de ingeschreven deelnemers ook een kennismakingsbijeenkomst voorzien.
  3. Voor elke reis met een gegarandeerd vertrek, zetten we een Facebook-event op. Het event joinen is vrijblijvend en alle nodige informatie wordt sowieso steeds via mail verstuurd.

Welke documenten heb ik nodig?

  • Voor reizen binnen Europa en voor Turkije volstaat je identiteitskaart.
  • Voor reizen buiten Europa heb je meestal een reispas nodig. Een reispas vraag je aan op de dienst bevolking van je gemeentehuis. Contacteer je gemeente om de precieze afgiftetermijn voor een reispas te kennen, maar hou zeker rekening met een tiental dagen. Ook minderjarigen dienen in het bezit te zijn van een reispas. Een reispas (die 7 jaar geldig is) kost € 71.
  • Voor sommige bestemmingen heb je eveneens een visum nodig; dat is een toelating van de overheid van het land waar je naartoe reist om voor een beperkte periode in het land te verblijven. Een visum kan je vaak aankopen bij aankomst in het land, maar soms moet je het vooraf aanvragen op het consulaat van het betreffende land in Brussel. Zo'n visumaanvraagprocedure is op tal van consulaten vaak een tijdrovende en frustrerende aangelegenheid die wij, tegen billijke vergoeding, graag voor onze klanten afhandelen. Alle noodzakelijke info krijgen ingeschreven deelnemers tijdig toegestuurd.

Is er nog plaats op een reis?

Bij elke reis vind je een 'boek nu' knop. Is deze vervangen door 'niet meer boekbaar', dan is er helaas geen plaats meer vrij op deze reis.
In de zoekresultaten zie je ook meteen of een reis nog boekbaar is en of het om de laatste plaatsen gaat. Snel wezen is dan de boodschap!

Voor groepsreizen binnen de maand voor vertrek neem je best sowieso telefonisch contact met ons op, omdat de vrije plaatsen ‘onder voorbehoud’ zijn. Bij late boekingen moeten we telkens nagaan bij de hotels en/of luchtvaartmaatschappij of er nog plaatsen beschikbaar zijn. Iets waar zelfs het machtige Bootz zich aan moet houden.

Groepssamenstelling

Eens er een aantal deelnemers zijn ingeschreven zie je bij het overzicht van elke reis de groepssamenstelling staan.

Indien je meer specifieke informatie wenst over de samenstelling van de groep (geslacht, leeftijd,..) neem dan contact op met ons kantoor.

Is er een vertrekvergadering?

Dit is het geval voor de meeste verre en Europees-sportieve bestemmingen en hiervoor worden ingeschreven deelnemers per mail uitgenodigd. De bijeenkomst gaat meestal door op een zaterdagvoormiddag in ons kantoorgebouw in Diest. Af en toe wijken we uit naar een ViaVia-reiscafé in Heverlee, Leuven of Antwerpen.  

Hoe zit het met de kamerverdeling?

Individueel ingeschreven deelnemers delen in de regel een kamer of tent met een of meerdere deelnemers van hetzelfde geslacht. Je hoeft dus als alleenreizende geen singletoeslag te betalen. In geval van een oneven aantal mannen/vrouwen moeten we bijkomend een drie- of een eenpersoonskamer voorzien.

Kan ik een optie nemen?

Je kan steeds een optie nemen op een groepsreis, tenzij het om de laatste vrije plaats gaat. Een optie wordt in regel maximaal voor één week toegestaan, waarna je vrijblijvend en kosteloos kan annuleren of je optie omzetten in een boeking.

Je kan bij elke reis ook je emailadres ingeven, zodat we je op de hoogte kunnen houden van de stand van zaken. Zo zal je vernemen wanneer een reis gegarandeerd is, wanneer ze bijna of helemaal volzet is, zo krijg je nieuws over evt. vrijgekomen plaatsen of extra afreizen enz.


Reisverzekering

Klopt het dat de gewone annuleringsverzekering soms duurder uitvalt dan de uitgebreidere algemene reisverzekering?
Inderdaad: aangezien de premie van de gewone annuleringsverzekering procentueel op de reissom wordt berekend (4,75%), terwijl de premie van de algemene reisverzekering per reisdag wordt gerekend, kan het bij kortere reizen met een relatief hoge prijs voorkomen dat de - uitgebreidere - algemene verzekering minder kost dan de pure annuleringsverzekering. Gezien de dekking tegen annulering in beide gevallen identiek is, doe je er in dat geval beter aan om voor de algemene verzekering te kiezen.  
Wat is er verzekerd?
Onze volledige reisverzekeringspolis vind je hier.

Wat neem ik best mee?

Bij elke reis vind je onder het tabblad 'praktische info' een uitrustingslijst.
Neem deze zeker goed door.

Bovendien krijg je, mits het voorleggen van je reisbevestiging, een mooie korting in een aantal buitensportzaken.

> Deze vind je hier, samen met algemene info over de uitrusting.


Kan ik carpoolen?

In mijn groepsreis is geen vervoer inbegrepen en ik wil kostendelend meerijden met een medereiziger. Hoeveel bedraagt de vergoeding?
Taxistop adviseert 8 cent per km. Voor eventuele extra kilometers is het 21 cent per kilometer. Zie carpool.be voor meer info.
Spreek altijd duidelijk op voorhand af.

Reis verlengen?

Ik wil graag vroeger vertrekken of langer blijven. Kan dat?
Wil je graag wat vroeger vertrekken of nadien langer blijven om een stad te verkennen of een aantal dagen strand mee te pikken? Dat kan! In veel gevallen kan je je reis uitbreiden, dit vraag je best zo spoedig mogelijk schriftelijk aan. De dossierkosten bedragen 25 euro, plus evt. de meerprijs van het vliegticket en evt. extra verzendingskosten. 

Vervoer boeken bij mijn reis

Als het vervoer bij een reis niet is inbegrepen (voor sommige bestemmingen dichtbij), en je wil een vlucht-, trein- of bootticket reserveren, dan kan dit ook via Bootz. Voor deze service betaal je een dossierkost van € 30 per reservatiedossier. Je komt dus bijna altijd goedkoper uit als je het zelf doet. Wens je een ticket te boeken, dan kan je dit per e-mail aanvragen, of je kan het bij het invullen van je online-reservatieformulier aanduiden. 

Olieprijs en vliegtuigtaksen

De prijs van de ruwe aardolie bepaalt in grote mate de kost van het vliegen. Bij een stijging van de olieprijs, wordt er door de luchtvaartmaatschappijen dan ook vaak een fueltoeslag aangerekend, die bij de andere vliegtuigtaksen wordt gevoegd. Toch blijkt een daling van de olieprijs niet steeds automatisch tot een daling van de vliegtuigtaksen te leiden. Aan de basis van deze op het eerste gezicht vreemde situatie liggen diverse oorzaken.Ten eerste kopen luchtvaartmaatschappijen hun brandstof niet dagelijks aan de dagprijs aan. Ze sluiten termijncontracten af voor een grote hoeveelheid brandstof, waardoor de prijs voor een welbepaalde periode wordt vastgelegd (“hedging”). Dit beschermt hen (en hun klanten) enerzijds voor sterke prijsstijgingen, maar verhindert hen anderzijds om op korte termijn te profiteren van prijsdalingen. Pas wanneer hun op termijn aangekochte hoeveelheid brandstof verbruikt is, kunnen zij opnieuw aan de goedkopere prijzen aankopen. Deze - algemeen gangbare - aankoopmethode verklaart waarom sommige luchtvaartmaatschappijen toen de olie op haar hoogste niveau stond, geen of heel beperkte toeslagen hanteerden, terwijl bij andere maatschappijen de toeslagen erg hoog waren. Zij konden nl. nog profiteren van de goedkopere prijs waaraan zij op een eerder tijdstip hun brandstof aangekocht hadden. Het verklaart omgekeerd ook waarom bepaalde maatschappijen momenteel aanzienlijk met hun vliegtuigtaksen naar beneden gaan, terwijl andere ondanks de daling van de olieprijs toch nog toeslagen blijven aanrekenen (t.o.v. de taksen die ze bijv. eind 2007 hanteerden). Deze laatste moeten eerst door hun voorraad dure olie heen, waar dat bij de eerste al het geval is. 

Ten tweede speelt de koers van de dollar ook mee.

Ten derde wordt de verhoging aangerekend op het moment dat de vliegtuigtickets uitgeschreven worden. Vaak is dat meerdere weken vóór het vertrek het geval, waardoor evt. dalingen van de olieprijs na het uitschrijven geen invloed meer hebben. Dit geldt natuurlijk net zo goed in het voordeel van de reiziger in periodes van prijsstijgingen: eens het ticket uitgeschreven kunnen geen toeslagen meer worden aangerekend.

De combinatie van deze drie factoren maakt dat de situatie voor elke maatschappij, zelfs voor elke vlucht zeer sterk kan verschillen. Momenteel stellen we bij het aanvragen van vluchten voor toekomstige groepen vast dat de taksen van sommige maatschappijen zelfs voor 2009 nog gevoelig hoger liggen!

Korting als trouwe reiziger

Deze korting bedraagt 5% en wordt toegekend op elke vijfde reis die je sinds 2000 met Bootz of Anders Reizen maakte. Zowel groepsreizen als individuele reizen komen in aanmerking bij de berekening van het aantal reizen. Wij houden voor je bij hoeveel reizen je reeds bij ons geboekt hebt. Is je volgende reservatie de vijfde in rij, dan wordt de korting van 5% automatisch op de reissom in mindering gebracht.

Uitsluitingen:
  • Reizen met een waarde beneden € 250 komen niet in aanmerking.
  • De korting van 5% wordt enkel toegepast op de reissom zoals gepubliceerd op onze site.
  • Geannuleerde reizen worden niet meegerekend.
  • De korting is niet combineerbaar met andere kortingen.
Het kan voorvallen dat onze database een vijfde reis niet als dusdanig herkent, en dat de korting vijfde reis niet automatisch wordt toegekend. Gelieve in dat geval contact op te nemen, zodat we de korting alsnog kunnen in mindering brengen.

Fueltoeslagen: berekeningswijze

Fueltoeslagen zijn het verschil tussen de vliegtuigtaksen op het ogenblik dat de tickets worden uitgeschreven, en de taksen die door Anders Reizen gebudgetteerd werden op het ogenblik dat de prijs van een reis berekend werd voor publicatie op de website of op de print-out die meegegeven werd aan de reizigers (op basis van de op dat ogenblik geldende bedragen). Om de transparantie voor de klant te vergroten, worden deze gebudgetteerde taksen mee vermeld op de bestelbon en reisbevestiging.Indien het slechts om kleine toeslagen gaat, neemt Bootz deze op zich. Wanneer het om aanzienlijke bedragen gaat, dan is dit echter niet haalbaar. In dat geval wordt de toeslag aan de reiziger doorgerekend, wat toegelaten is conform de Algemene Reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen. 
Wanneer worden de toeslagen geheven?
Indien de tickets ruime tijd op voorhand worden uitgeschreven (dit tijdstip wordt door de luchtvaartmaatschappij in kwestie bepaald), dan is het exacte bedrag van de toeslag reeds op dat ogenblik gekend en kan het meteen aan de klant worden doorberekend. Indien de tickets echter kort voor vertrek worden uitgeschreven, dan wordt er met het aanrekenen van de toeslag niet tot dan gewacht, maar wordt enkele weken eerder reeds een benaderende toeslag geheven, gebaseerd op het bedrag dat op dat ogenblik geldt. Als op het tijdstip dat de tickets werkelijk worden uitgeschreven, de reële fueltoeslag nog hoger blijkt te liggen, dan draagt Bootz het verschil. In het omgekeerde geval wordt het verschil aan de klant teruggestort (hoewel het hier doorgaans nog slechts om kleine verschillen gaat). In elk geval rekent Bootz steeds slechts die bedragen door die effectief door de luchtvaartmaatschappijen worden aangerekend; er komen dus geen andere kosten bij, ondanks het feit dat dit heel wat extra administratief werk met zich meebrengt.

Reisvoorwaarden

De ‘algemene reisvoorwaarden’ van de Geschillencommissie Reizen vzw worden op een aantal punten uitgebreid met ‘aanvullende bijzondere reisvoorwaarden’ die specifiek zijn voor Bootz en Anders Reizen.
Lees hier alle reisvoorwaarden.

Mag mijn trouwe viervoeter mee op reis?

Op onze groepsreizen zijn huisdieren niet toegestaan. Chiwawa's houden bovendien niet van vliegen hebben ze ons gezegd. Laat die dus thuis!

Welk fysiek niveau moet ik hebben?

Onze reizen worden ingedeeld volgens het zwaarteniveau van de wandelingen die we op de reis maken. Zo komen we tot vijf categorieën ingedeeld, uitgedrukt in een aantal ‘stappertjes’. 

Lees hier alles over hoe het niveau bepaald wordt.

Geschenkbon

Een wijs man zei ooit: "Reizen is het enige dat je koopt en je toch rijker maakt"

Op zoek naar een leuk cadeau?  Een geschenkbon van Bootz is voor een bedrag naar keuze te bestellen via dit formulier op de site van onze grote broer, Anders Reizen.

  • Ideaal cadeau voor vrienden en familie die houden van reizen
  • Ook perfect als geschenk voor collega's, wedstrijden, ...
  • Kies zelf het bedrag
  • Geldig op al onze reizen én die van Anders Reizen
  • Onbeperkte geldigheidsduur
Je kan een bon voor een willekeurig bedrag laten opmaken, dat de lucky one naar keuze kan besteden aan een programma uit ons aanbod.


Vraag nu jouw geschenkbon aan!

Foto's en filmpjes

Wij zijn steeds op zoek naar mooie reisfoto's. Stuur je foto's door via wetransfer naar info@bootz.be.
Wie foto's doorstuurt wordt hier, in tegenstelling tot vroeger, niet meer voor vergoed.
De foto's kunnen gebruikt worden op onze website en/of andere media (Facebook, folders, posters, ...). Uiteraard houden we hier rekening met jouw privacy. Wil je een foto verwijderd zien van onze site of andere media, geef ons een seintje en wij doen meteen het nodige.
Vanaf 2016 wordt de naam van de fotograaf ook vermeld naast de foto. Ook dit kan je natuurlijk weigeren.
De foto's blijven jouw eigendom, maar je geeft bij doorsturen wel toestemming dat we de foto's mogen gebruiken.

Foto's kunnen op Facebook, instagram, twitter, ... getagged worden met #travelbybootz.


Hoe neem ik een geschenkbon op?

Heb je een geschenkbon van Bootz,  dan kan je dit bij de reservatie van je volgende reis vermelden. Je stuurt de bon dan met de post naar ons op (Refugiestraat 15, 3290 Diest) en wij brengen het bedrag van de bon in mindering op de reissom.

Hoe annuleer ik mijn reis?

Soms heb je pech en ben je gedwongen je reis te annuleren. In dat geval moet je ons hiervan op de hoogte brengen van zodra je dit weet. Dit mag in eerste instantie telefonisch (+32 13 67 80 84, buiten de kantooruren kan dat op het noodnummer +32 477 37 40 37), maar je moet de annulering in elk geval ook meteen daarna schriftelijk bevestigen. Dat mag per e-mail naar info@bootz.be.

Aan een annulering zijn kosten verbonden. Het bedrag van de kosten wordt bepaald door het tijdstip waarop de annulering plaatsvindt. Hierover kan je meer lezen in onze Bijzondere Reisvoorwaarden.

Wat gebeurt er als je geen annulatieverzekering hebt?
In dat geval vallen de annuleringskosten te jouwen laste. Heb je de volledige reissom al betaald, dan zal je - afhankelijk van de hoogte van de kosten – al dan niet een deel van die reissom terugbetaald krijgen. Heb je slechts een voorschot betaald en de annuleringskosten lopen hoger op, dan zal je het restant nog moeten bijbetalen.

Wat gebeurt er als je wel een annulatieverzekering hebt?
Als de reden van de annulering onder de dekking valt, dan betaalt de verzekeringsmaatschappij de kosten terug.  Is de polis via Bootz afgesloten, dan start de procedure ook via ons. Wij openen dan meteen na de annulering een dossier bij de maatschappij. 
Zorg in elk geval steeds voor een schriftelijk bewijs van de oorzaak van de annulering: bijv. een doktersattest. Dit moet je zo snel mogelijk aan ons of de verzekeringsmaatschappij bezorgen, want zonder zo’n bewijs kan ze niet aan je dossier beginnen. Dat bewijs mag ook naar ons worden doorgemaild.
De afhandeling van een annuleringsdossier kan enkele weken in beslag nemen. Mogelijk zal de maatschappij nog om bijkomende informatie van jou of je arts verzoeken.


Nog vragen?

Bel Bootz! 013678084

Of mail of gebruik de chatbox of Facebookmessenger...